Birtualizazio-laborategia
EkitaldiakInformatikaPrentsa eta komunikazioaMatrikulak

AEG Berrikuntza Profesionalen Eskolak Ana Maria Sanz zentroarekin eta Flytech enpresarekin batera birtualizazioari buruzko proiektu batekin irabazi du ASLAN lehiaketan. 


AEG Berrikuntzako Profesionalen Eskolan konektagarritasunarekin inplikatzen ari gara, eta horregatik, duela urte batzuetatik orain arte, birtualizazio-laborategi bat ezartzen aritu gara. Hori guztia, gure lanbide-heziketako (LH) eta enplegurako prestakuntzako (LH) ikasleei informatikaren eta komunikazioen arloko berriena irakasteko helburu nagusiarekin.


Zibersegurtasuneko prestakuntzak eta gaikuntzak laborategi praktikoak eratzea eskatzen du, enpresetan erabiltzen diren sareen eta komunikazioen azpiegitura ahalik eta modu errealenean islatzeko.

 

Lanbide heziketa- LH- Sareko Sistema Informatikoen Administrazioa / Web Aplikazioen Garapena. Donostia.

 

Laborategi horiek ekipo ugari instalatzea eskatzen dute (zerbitzariak eta bezeroak), baita interkonexio-gailu ugari instalatzea ere (switch, routers, firewalls), segurtasun sakonean, sareen segmentazioan eta sarbide-autentifikazio eta kontrol seguruan oinarritutako segurtasun-diseinu bat egiteko.

Ekipoen birtualizazioa erabili arte, agertoki horiek ekipamendu "fisikoa" konfiguratuz egin behar ziren, eta, horretarako, ekipamendu zabala eta askotarikoa behar zen, oro har, ikasturte/ziklo bereko ikasle guztiekin partekatu beharrekoa.

Berrerabilpen horrek eragozpen bat du: ezin ditu talde batek egindako aldaketak lehengoratu, beste talde batzuk ekipamendu berean egiten ari diren lanean eraginik izan gabe.

Birtualizazioak hesi hori gainditzea ahalbidetzen du, ekipo fisiko "errealen" ordez makina "birtualak" erabiltzea ahalbidetuz.

 

Hala ere, birtualizazioa banakako ekipoetan (gela bakoitzeko ordenagailuetan) Vmware Player edo VirtualBox bezalako soluzioen bidez erabiltzeak hainbat muga ditu:


1. PC fisiko bakoitzaren baliabideak (CPU, RAM, HDD) nahiko indartsuak izan behar dira hedatu behar diren makina birtual guztiei euskarria emateko.

2. Ikasle/talde bakoitzaren baliabide birtualak ekipo fisiko jakin batean daudenez (normalean gela jakin batean), gela horren eskuragarritasunaren erabateko mendekotasuna dago.

3. Ikasle/talde bakoitzak egindako lana berrikusteko, ikasle/talde bakoitzak bere lana konfiguratuta duen gelako ekipo "fisikorako" sarbidea izan behar du irakasleak.

4. Eskalagarritasuna zaila eta mugatua da; izan ere, gela bateko ekipoek (ikaslearen PCak) gehienezko muga dute RAM memoria eta CPUko socketak handitzeko (normalean 1).

5. Garatu beharreko sareen eta komunikazioen agertokiak konplexuago bihurtzen diren heinean edo azken OZen baliabide-eskakizunak zorrotzago bihurtzen diren heinean (adibidez, Windows Server 2016), ikasgeletako ekipoen gaitasuna laster zaharkitzen da.

Aurreko arrazoiengatik, azterketa bat egin zen birtualizazio profesional zentralizatuko inguruneen eskuragarritasunari buruz, baliabideen eskalagarritasuna eta horiek erabiltzeko malgutasuna ahalbidetzeko.

Ikerketaren ondoren, ondorioztatu genuen VMWare VSphere/NSX birtualizazio profesionaleko ingurunea ezartzea zela aukerarik egokiena, moldakorrena eta indartsuena, eta, gainera, enpresetan profesionalki gehien erabiltzen den aukera zela.

 



Birtualizazio-ingurune horren erabilerak ikasleek egindako lan praktikoak esponentzialki handitzea ahalbidetu du; izan ere, orain ikasgeletako banakako ekipoen baliabideak mugatzeak ez du inolako eraginik hedatu beharreko sareen eta komunikazioen agertoki konplexuetan.

Ikasleei sareen diseinuari eta/edo zibersegurtasunari buruz planteatzen zaizkien erronkak errealagoak eta konplexuagoak dira, eta ekipo-bolumen handia konfiguratzea (laborategi batzuetan 10 zerbitzari eta bezero-ekipo baino gehiago konfiguratu dira), ikasgeletako banakako ekipoetan eskura dauden baliabideak mugatzeko aurreko handicapik gabe.

 

Hona hemen hobekuntzarik aipagarrienak:


1.  Ikasleek web konexio baten bidez eskuratzen dituzte birtualizazio-inguruneko baliabideak, eta, beraz, nabigatzaile eguneratu bat eta memoriaren eta PCaren gutxieneko baliabideak dituen ekipo bat baino ez da behar (tokiko biltegiratze-ahalmena ez da garrantzitsua orain).

2. Proiektu bakoitzaren hasieran, ikasle/talde bakoitzak hasierako baliabide-esleipen bat jasotzen du (prozesadore-kopuru osoa, RAM memoria guztira, disko-espazioa). Baliabide horiek birtualizazio-zerbitzarien klusterretik hartzen dira, zeina instantzia guztiekin partekatzen baita. Proiektuak aurrera egitean baliabide gehiago esleitu behar direla ikusten bada (RAM edo disko-espazio gehiago), zerbitzari zentraletan berresleipen bat egin beharko da soilik.

3. Gelaren ordenagailu bakoitzean kokatutako makina birtual bakoitza martxan jartzeko behar den denborak ez du atzerapenik eragiten eskolak hastean. Makina birtualak zerbitzari zentraletan "zintzilik" gera daitezke, ia baliabiderik kontsumitu gabe, eta sagu-klik bakar batekin berraktibatuak izan daitezke.

4. Ez dago ikasgela edo bertako talde jakin baten mendetasunik eskolak emateko eta ikasleak lanean hasteko. Edozein ikaslek bere birtualizazio-ingurunearekin konektatu dezake beste edozein ekipamendutatik, bere WEB nabigatzailearen bidez.

5. Posible da, nahi izanez gero, ikasle bati birtualizazio-laborategira urrutitik sartzen uztea (VPN konexio seguru baten bidez). Horrek aukera ematen du justifikatutako arrazoiren batengatik (gaixotasun edo gaitz iragankor bat, adibidez) bere lan-laborategian etxetik sar daitekeen ikasle bat ikastetxetik kanpo lan egiteko.

6. Irakasleak edozein ordenagailutatik sar daitezke edozein ikaslek egiten duen lanean, eta, horrela, oso malgutasunez baloratu eta ebaluatu dezakete zer bilakaera izan duen. Ezaugarri horri esker, irakasleek edozein ikasleren lana zuzenean proiektatu dezakete, eta gainerako ikaskideekin eboluzioa komentatu edo arazoak konpontzen lagundu.

7. Talde bateko kideek bakoitzak bere lantaldetik eta esleitutako ingurune birtualizatuarekin batera lan egin dezakete, eta horrek talde-lana indartzen laguntzen du, bakoitzak zerbitzari desberdin baten konfigurazioan koordinatuta lan eginez edo bakoitzak bere pantailetan taldekide batek egiten duen lana partekatuz.


Horregatik guztiagatik, uste dugu birtualizazio zentralizatuko ingurunea erabiltzea ezinbesteko tresna dela sareei eta zibersegurtasunari buruzko proiektuen plangintzan eskalagarritasuna handitzeko eta konplexutasuna areagotzeko.

Joan den ikasturtean Hezkuntza eta Lanbide Heziketako Ministerioan (MECFP) proiektu bat aurkeztu genuen, Nafarroako ikastetxe publiko batekin Ana María Sanzekin, zehazki, birtualizazioari buruzko ezagutza transferitzeko. Ikasturte osoan zehar, laborategia ezarri ondoren eskuratutako ezagutza partekatzen aritu gara, eta haiek, Flytech enpresa madrildarraren laguntzarekin, zerbitzariak ezarri dituzte.

Proiektu hau ASLAN sari ezagunen aurtengo deialdira ere aurkeztu zen, Administrazio Publikoetako Digitalizazioa kategoriaren barruan, eta oso harro gaude lortutakoaz, proiektu irabazlea izan baita.

Iruzkin bat bidali

Gure buletinean harpidetu

Datuak babesteko politika Datu-babesari buruzko oinarrizko informazioa